onsdag den 5. oktober 2016

Lazeronen og den lille prins

Det lyder næsten som et helt lille eventyr, men det kan jeg afsløre at det er det ikke. Det er nærmere vores hverdag.

Jeg har aldrig været god til at bruge mange penge på mig selv, i hvert fald ikke for store beløb på én gang. Det dyreste jeg nogensinde har købt til mig selv, var et par støvler til 1200 kr. Dette er bestemt ikke blevet bedre efter at jeg er blevet mor. Det startede faktisk da jeg var gravid med Njord, for pludselig var der så meget fint babytøj, som trak mere i en end tøj til sig selv.

Men det var først i dag, hvor jeg virkelig blev opmærksom på min lazeron tilstand, da jeg satte mig på hug for at binde mit snørebånd, hvor mine jeans så flækker hen over knæet. Stoffet var nu så tyndslidt, at det ikke kunne holde længere. Min første tanke var bare ”ARGH, nu skal jeg købe nye bukser” og min næste var ”godt at det ikke var lige midt på røven”.

Derefter kom jeg til at tænke på, hvor dårlig jeg har været til at bruge penge på mig selv. Jeg havde det helt dårligt i går, da jeg skulle betale for min nye vinterjakke. Den kostede 1000kr, ikke galt for en vinterjakke. Men jeg syntes at det var mange penge. Så kom jeg i tanke om, at jeg lige havde bestilt en flyverdragt til Njord til 700kr.
700kr. for noget som han kan bruge én sæson, ét år. Og så har jeg det dårligt over at bruge 1000kr. På en jakke som jeg kan bruge flere år frem.

I juni måned brugte jeg penge på en frisør, for første gang i to år. Nu har jeg lige købt en ny vinterjakke, da jeg ikke havde nogen. Jeg valgte i foråret at smide min gamle jakke ud. Den havde pænt udtjent sin værnepligt efter at have været brugt i 4 år.

Jeg var dog forundret over, at jeg fik købt en jakke i går og ikke bare endte med at købe noget til Njord. Sådan ender de fleste at mine shoppeture nemlig. Når jeg har sat mig for, at nu mangler jeg bukser eller noget andet, så bliver jeg altid for kritisk enten over prisen eller udseendet. Så i stedet for at købe til mig selv, så ender jeg med at komme hjem poser fyldt med børnetøj og legetøj. Resultatet er så at jeg igen har brugt flere penge på Njord end mig selv.


Jeg må da også være ærlig, jeg fik da også købt lidt til Njord i går. Det blev til de to første kalendergaver. Endnu mere at bruge penge på – som ikke er til mig selv. Alt dette er bestemt ikke brok, bare lidt tanker omkring min egen idioti. Tænk at man som mor prioriterer sit barn så højt, at man faktisk negligerer sig selv. Skræmmende.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar