torsdag den 17. december 2015

Første jul med guldklumpen

Dette er egentlig en opfølgning på mit indlæg fra sidste år, med gode råd til den første jul med jeres guldklump.


Sidste år stod jeg selv og skulle holde jul for første gang med min guldklump og kunne dermed ikke afprøve mine egne råd inden jeg gav dem videre. Men i år kan jeg så med glæde fortælle at de virkede. Vil du læse mine råd, så klik her og se indlægget fra sidste år.

Vi fik en stille og rolig jul, med en glad lille dreng. Jeg måtte spise lidt kold julemad, da Njord besluttede at han ville have en lur, lige i det vi havde sat os til bords. Men jeg fulgte hans tempo og tegn som i hverdagen, så han fik en god lur og jeg fik spist imens.

Jeg havde frygtet min svigermors reaktion til  mine ønsker om julen, ikke fordi der er noget dårligt ved min svigermor, hun elsker bare sit barnebarn meget højt. Der var kun et tidspunkt, hvor jeg krummede tæer og der var da han fik sin første pakke. Der sad han hos hende og hun åbnede så gaven med ham. Hun blev da heller ikke helt glad, da jeg bagefter nuppede mit barn fra hende, så det ikke ville ske igen. Men der var ingen sure miner, hverken fra hende eller mig. Man skal bare huske, at bedsteforældrenes kærlighed til deres børnebørn kan få dem til at glemme alt det man lige har talt om. Det er fantastisk og en smule frustrerende.

I år er det Njords anden jul og der er nu nogle helt andre ting at tage hensyn til. I år bliver det hos min familie, men da han nu spiser mad, så skal man passe på at han ikke bliver fodret med slik og kage. Heldigvis er det nemmere at sige noget til ens egen mor, men jeg skal vidst også holde et godt øje med min elskede nevø, der meget gerne vil dele med sin fætter og det er ikke let at forstå, at Njord ikke må spise chokolade, når man som Bentley på 4 år ved at det smager virkelig godt.

Derudover ved vi godt, hvor meget familien ønsker at deres gave til guldklumpen bliver åbnet. Men husk nu at lære dit barn at nyde tingene. Jeg har i hvert fald tænkt mig, at fortælle hvor vigtigt det er for os, at han hygger med den enkelte gave og ikke at han nu får åbnet alle 20 eller hvor mange der nu skulle være. Njord kommer til at få en pakke, som han må åbne stille og roligt – der er en anden der kan få en gave imens – og hvis han vil lege med det, så lader vi ham lege. Også selvom der kommer endnu en pakke med hans navn på. Så må den lige blive lagt til side, indtil han er klar til den næste.

Det bliver hyggeligt med en guldklump, der nu forstår lidt mere og som selv kan åbne gaver. Selvom aftenen nu kommer til at slutte tidligt, da han plejer at være helt udkørt klokken 20.

Så de gode råd i år er:
Stadig KOMMUNIKATION. Lad dem vide, hvad guldklumpen må spise og ikke spise. Plus at der ikke skal tvinges gaver i hovedet på ham. Lær ham at nyde sin gave og lad ham lege med den så længe som han har lyst. Tag tingene i børnenes tempo.

SLAP AF – julen skal stadig ikke være perfekt. Det handler om at være sammen. Julen er hjerternes fest. Der skal være plads til kærlighed, hygge og nærvær.


Det er nok det. Så rigtig glædelig jul til dig og din familie. Jeg håber, at I får den hyggeligste jul, med de bedste minder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar