torsdag den 19. november 2015

SNART MOR TIL TO

”Vores lille baby har været I LOVE MY TYPE, så det bliver spændende nu at skulle have en rigtig baby” fortæller den højgravide Kathrine Højriis, der venter sig en dreng til december og samtidig er ejer af I LOVE MY TYPE.

af Anette Bundgaard 

I LOVE MY TYPE. Næh, ikke altid, men jeg prøver på det.

De fleste af os står op hver dag og har en grå sky hængende over hovedet. Enten er skyen der fordi vi  jeg selv er en af dem, der har en grå sky. Jeg er ikke perfekt og det ved jeg godt.
ikke mener at vi er smukke, kloge eller dur til det vi laver. Jeg ved, at
Det har Kathrine Højriis, ejer af I LOVE MY TYPE, gjort noget ved. Hun ved godt, at hun langt fra er perfekt, men det gør ikke, at hun ikke kan værre stolt af sig selv. Hun har gjort positive citater til en del af hendes, og mange andres, hverdag i form af hendes plakater.

Da jeg møder Kathrine inde på I LOVE MY TYPEs kontor, bliver jeg mødt af en smilende kvinde med en smuk struttende mave. For ikke nok med at hun er ejer af sit eget firma, så skal hun også være mor. 

I LOVE MY TYPE opstarten


Alting har en start, men det er ikke altid at man tænker over det, når man ser det ude fra. Så hvornår startede du I LOVE MY TYPE?
”Det gjorde jeg i september 2013, hvor deadline var et Finderskeepers marked i september.
Det var der I LOVE MY TYPE for første gang blev vist frem”.

Tog du bare springet, dengang du skulle starte I LOVE MY TYPE?
”Før jeg startede I LOVE MY TYPE, arbejdede jeg som art director på et designebureau. Der fik jeg lov til at trappe langsomt ned i tid, for at kunne starte op som selvstændig og dermed få mine egne kunder ved siden af”.

Hvordan kom du på ideen til I LOVE MY TYPE?
”Jeg har en fortid med selvdestruktivt adfærd, i form af en spiseforstyrrelse og har siden teenageårene kæmpet med ikke at føle mig god og pæn nok. Selvom andre indimellem måske har haft tvivlet på, om jeg kunne komme de udfordringer til livs, har jeg altid selv vidst, at det nok skulle lykkes mig. Jeg VILLE have at det skulle lykkes, så derfor arbejdede jeg intensivt med mig selv i mange år. Jeg besluttede undervejs, at når jeg en dag kom ud på den anden side, så ville jeg bruge min erfaring til noget. Det skulle vendes til noget positivt, at jeg havde været igennem den periode af mit liv.

Hvordan kunne det være, at du så valgte at skabe I LOVE MY TYPE?
”Der kunne have været mange måder at bruge min erfaring på. Men det var oplagt for mig, at tage udgangspunkt i mit professionelle arbejde som grafisk designer og bruge det til at skabe et visuelt univers med de ord, der har betydet noget for min egen udvikling. Så I LOVE MY TYPE er en ret tydelig afspejling af hvem jeg er, idet de kombinerer mange af de ting jeg holder af, er og står for. Navnet ”I LOVE MY TYPE” er, ud over at være referencen til det typografiske univers, også et udtryk for, hvor vigtigt jeg synes det er, at stå ved sig selv og være tro mod hvem man er. Desuden er det en selvforstærkende bekræftelse, som understreger overfor mig selv, at jeg er kommet hertil og at jeg er i stand til at være stolt af mig selv, selvom jeg ved, at jeg langtfra er perfekt. Hvis jeg kunne opnå at inspirere andre til noget lignende med det budskab, så ville jeg blive meget glad”

Hvem kunne du ikke have gjort det uden?
”Jeg kunne på ingen måde været nået hertil uden min kæreste, Thomas. Vi mødtes for lidt over 3 år siden, fordi jeg ledte efter en, som kunne kode webshoppen til I LOVE MY TYPE for mig. Allerede ved vores første møde, vidste jeg, at her var noget specielt – både på det professionelle plan og på det private. Han forstod projektet og konceptet som ingen anden jeg havde mødt, og det var virkelig dejligt at sparre med ham om det. For at gøre en lang historie kort, så blev vi kærester og han var en god støtte i forhold til at komme ud over rampen med I LOVE MY TYPE. Til Finderskeepers markedet, var det meningen, at han kun skulle være der til opstarten og derefter skulle jeg stå alene ved standen – det var trods alt mit projekt. Men interessen for produkterne var så stor, at han måtte blive og hjælpe hele weekenden. Derefter tog vi en beslutning om, at I LOVE MY TYPE skulle være et fælles projekt. Han havde været der næsten fra starten af og det var på kort tid også blevet hans hjertebarn. I dag driver vi I LOVE MY TYPE 50/50 og ejer halvdelen hver”.

Mange fortæller, at det kan være svært at arbejde sammen med sin partner, på samme arbejdsplads. Hvordan har I det med det?
”For os fungerer det rigtig godt at arbejde sammen. Det giver en fantastisk frihed, til at kunne gøre ting, som man ellers ikke kan når man er ansat. Vi har for eksempel lige været i New York, hvor vi sad på kontor og arbejdede derfra. Det kan vi kun gøre fordi vi selv bestemmer over vores eget arbejdsliv. Jeg er også helt sikker på, at det kun bliver en fordel, når vi skal være forældre her til december. Så kan jeg ind imellem, under min barsel, trille hen på kontoret med barnevognen. Det er kun en lille gåtur på 10-15 minutter.”.

En smilende Kathrine, fra vores møde inde ved I LOVE MY TYPE. Fotograf Anette Bundgaard

Baby til december


Var din graviditet planlagt?
”Ja! Vi startede fra årsskiftet, så det var en dejlig overraskelse, da jeg blev gravid allerede efter 3 måneder”.

Hvordan reagerede I, da I fandt ud af, at du var gravid?
”Vi blev super glade. Der var dog også en periode med tanker om det nu ville gå godt. Kunne vi være så heldige? Der var en del i vores vennekreds i samme periode der aborterede og vi kender i øvrigt flere som har meget svært ved at blive gravide – det tror jeg ikke vi kunne undgå at blive lidt påvirkede af. Men da vi havde været til første scanning og fik at vide, at det så ud til at være okay, så begyndte vi at glæde os på en helt anden måde”.

Hvordan har din graviditet været indtil nu?
”Jeg synes at det var været en god tid. Dog mest fordi jeg er glad for, at vi skal have et barn. De forandringer der sker med kroppen, kan gøre det hårdt at være gravid. De første 3-4 måneder var jeg meget træt og havde kvalme stort set hele tiden. Her hen mod slutningen er jeg ret begrænset af smerter i kroppen – især i bækken og lænd. Jeg går ret langsomt i forhold til normalt og kan ikke holde til at gå ret længe af gangen. Og trapper er død-hårdt at gå på! Jeg sover også dårligere, fordi jeg ikke kan finde ro og fordi det er svært at flytte kroppen rundt i sengen. Det er alle sammen ting man selvfølgelig helst ville være foruden, men fordi jeg ved at der kommer et lille nyt familiemedlem ud af det, så er det alt værd og jeg tager med glæde det hele med”, fortæller Kathrine med et stort smil.

Har i talt om navne?
”Vi har to navne i spil. Men det er ikke navne som er kommet frem ved at kigge i navnelister og bøger. Selvom det egentlig var sådan jeg havde forestillet mig, at vi ville komme frem til et navn. Vi har valgt navne, der betyder noget for os, men som egentlig startede som en joke allerede inden jeg blev gravid, hvor Thomas og jeg havde en intern joke om, hvad vores fremtidige børn skulle hedde. Nu har vi sagt navnene så mange gange, at vi faktisk synes at de er søde. Hvilket det bliver, må vi finde ud af når vi møder ham”.

Er du spændt på din nye rolle som mor?
”Jeg er HELT vildt spændt. Kan på den ene måde slet ikke forstå eller forholde mig til det og på den anden måde føler jeg at det bliver meget naturligt. Det er en vildt følelse at have et barn inde i maven. Vide at lige om lidt kommer han ud. Så er vores lille team pludselig blevet til tre. Jeg kan ikke rigtig forestille mig, hvordan hverdagen bliver, men jeg er overbevist om, at det hele kommer til at give sig selv når vi kommer dertil.

Billede fra oktober 2015. Fotografi fra New York, taget af kæresten Thomas.

Fremtiden


Hvor ser du dig selv om 10 år?
”Jeg ser mig selv som en del af en lille familie sammen med Thomas og et par børn. Vi er nok flyttet til en lidt større bolig, muligvis et hus med have i København eller lidt udenfor. Vi laver stadig I LOVE MY TYPE, med produkter der har udgangspunkt i grafisk design og fokus på det positive samt kærlighed. Det visuelle udtryk har helt sikkert ændret sig og fulgt med tiden. Der er helt sikkert kommet en masse nye spændende produktkategorier til. Vi er allerede repræsenteret ganske godt i udlandet, men jeg forestiller mig, at vi har fået vist vores ting til endnu flere dele af verden – ligesom at vi også har været ude på en masse skønne rejser sammen rundt omkring”.

Hvad er fremtiden for dig?
”Lige nu er mit store fokus at jeg skal være mor. Det er en helt vild tanke. Selvom han bumper rundt inde i maven på mig, så er det stadig underligt at forestille sig, at der kommer et rigtigt menneske ud af det. Så fremtiden kommer til at ændre sig rigtig meget tror jeg. Indtil nu har Thomas og jeg været vant til, kun at være os. Vores lille baby har været I LOVE MY TYPE, så det bliver spændende nu at skulle have en rigtig baby”.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar