mandag den 2. marts 2015

På besøg hos olderne

Tiden er fløjet afsted med tanker omkring eksamen og meget mere, som har gjort, at jeg ikke har fået besøgt mange af de mennesker jeg holder af. Nogen af dem, der har lidt under dette, er mine bedsteforældre. Det vil sige Njords oldeforældre, som vi besøgte i går. 

Når jeg tænker over det, så synes jeg at det er helt fantastisk, at Njord har oldeforældre. Min bedstefar bliver 80 år til maj og jeg elsker at have ham i mit liv. Det samme med min mormor, der så er en ung dame på 72 år. De havde sidste år guldbryllup. Tænk at kunne fejre 50 år sammen og have to oldebørn. Det må være vidunderligt, ikke mindst når man er rørig. Altså hverken min mormor eller bedstefar kan løbe maraton eller være meget aktive, men de farer da rundt og klarer sig selv. 

Jeg elsker i hvert fald, at de to mennesker, der har haft hygget om mig i min barndom, stadig er her til at hygge om mit barn. 

Jeg kan huske at sidde på gulvet foran sofaen, imens min mormor redte mit hår. Når vi lavede ting i køkkenet eller jeg kunne bade i deres store badekar. 
Eller når jeg med min bedstefar var ude og sejle med skibe eller tog forbi Bjarnes pølser. Ikke mindst når vi hver jul var til juletræsfest på min mormors arbejde. Alt sammen så gode minder. 

Det er ikke så meget oplevelserne, som jeg håber at Njord kommer til at få, men historierne. Jeg har altid elsket at lytte til min bedstefar, når han sad og fortalte om krigen, hans opvækst eller en anden fortælling fra hans liv. Det samme håber jeg at Njord kommer til at kunne nyde. Der går bare mange år, før han kommer til at kunne forstå de fortællinger. Indtil da, nyder jeg bare at se min søn hygge sig, smile og grine til hans oldeforældre. 

Flere af disse dage - bare med lidt bedre vejr end det der var i går.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar