onsdag den 30. april 2014

Avocado ...

Mums ... Her får du lige lidt tips omkring avocadoen. Vidste du blandt andet, at du faktisk kan skrælle en avocado forkert, så du ikke får ligeså meget næring ud af den, som den faktisk indeholder? 


Bliv klogere på avocadoen og dens vitaliserende effekter

Avocadoen er en af de få fødevarer, der indeholder 12 ud af de 13 vitaminer, der findes. Den indeholder flere mineraler som kalcium, magnesium, zink og jern samt gode fedtstoffer som Omega 3 og 6. Udover det har avocadoen kostfibre og aminofedtsyre i sig. Vidunderfrugten virker godt på mange kropslige udfordringer og gør eksempelvis, at kroppen lettere optager næringstoffer bedre i kroppen. Flere eksempler finder du nedenfor:


- Har du kredsløbsproblemer, så sætter avocadoen gang i dit blodkredsløb og menes at forebygge hjertekarsygdomme.
- Avocadoen er effektiv mod leverskader.
- Godt supplement til fedttab. Døjer du med overvægt, eller vil du gerne bare tabe dig, så er vigtigt at fjerne kulhydraterne fra især kornprodukter, der kan være med til at forøge din vægt. Når du skærer ned på kulhydrater, bliver du nødt til at forhøje dit indtag af sunde fedtstoffer. Her er avocadoens enkeltumættede fedtstoffer det fornuftige alternativ ligesom kokosnøddeolie, økologisk råsmør og økologiske æg fra frilandshøns. Optimalt set er det bedst at optage op mod 50-70 procent fedt i din kost.
- Nedsætter trangen til sukker. En halv avocado om dagen til frokost, kan være med til at stabilisere blodsukkeret og trangen til mere mad eller andet i timerne efter frokosten. Derfor nedsætter den lysten til at spise usundt og dermed muligheden for at få udsving i blodsukkerniveauet.

En ansigtsmaske af avocado på 5 minutter

Mos en avocado og bland den evt. med lidt skyr eller naturel yoghurt. Smør den i ansigtet og lad den sidde lidt tid. Skyl efter med vand og rens derefter huden som du plejer. Din hud vil føles fugtig og helet - og de babybløde kinder vil være klar til at bliver strøget af kæresten. Brug også samme opskrift til håndcremé eller en barbergel til manden.   

Kom lidt citron i avocadomosen og put den i en lufttæt beholder for at gemme cremen i længere tid.

Vidste du at det ikke er ligegyldigt hvordan du skræller din avocado, hvis du altså ønsker at få alle de gode næringsstoffer med, som den indeholder.


3 skridt til en perfektskrællet avocado:
Første skridt: Skær avocadoen på langs og rundt om kernen.
Andet skridt: Tag fat i hver halvdel og drej rundt for at fjerne kernen fra kødet.
Tredje skridt: Skær derefter avocadoen på langs igen, så du har fire kvarte og træk skindet af kødet.

Avocadoens anatomi

Avocadoen indeholder visse phytonæringsstoffer, heriblandt carotenoider, som synes at beskytte mennesker mod visse kræftformer og hjertesygdomme. Den største koncentration af disse carotenoider findes i den mørkegrønne del af frugten, der sidder tættest på skallen.

En avocado indeholder cirka:
190 kalorier
20 gram fedt (12 gram enkeltumættet, 2 gram flerumættet og 4 gram mættet)
50 procent af den anbefalede dagsdosis B6-vitamin
33 procent af den anbefalede dagsdosis E-vitamin
En god mængde kalium og kostfibre

Drop smørret og smid en avocado i dit bagværk

Du kan bruge en avocado som fedterstatning i bagning. Det eneste, du skal gøre, er at udskifte fedtstoffet i opskriften med den tilsvarende mængde avocado. Denne simple udskiftning giver et let fugtigt brød, som kan sætte enhvers mundvand i bølgegang.

Vidste du at ...

Avocadoen stammer fra Mellemamerika, men i dag dyrkes i alle lande med tropisk klima. Den indvandrede til Sydspanien i begyndelsen af det 17. århundrede og er siden da kommet til Danmark. Den vokser på træer, så er egentlig en frugt, botanisk set dog et bær, men spises i Danmark især som en grøntsag.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar