torsdag den 13. marts 2014

Ny lækker te fra Tante T

Jeg har været så dejlig heldig, at jeg har modtaget den fineste lille pakke fra Tante T. Pakken indeholder to smagsprøver på teen Pu Erh, som jeg slet ikke har kunne vente med at smage. Nu er tiden inde til at smage.


Billedet er tyvstjålet fra Tante T's
instegram, men så lækkert et
billede skal da deles!
Det er altid en glæde at komme hjem til en postkasse, der rummer mere end blot regninger. Da jeg åbnede min postkasse, var jeg så heldig at finde en lille fint indpakket brun pakke, hvor der stod Tante T udenpå. Denne lille pakke indeholdt to små poser, med teen Pu Erh.

Mette Marie fra Tante T og jeg blev enige om at alt for få mennesker i Danmark kender til Pu Erh, og derfor vil jeg sprede det skønne budskab af denne te. Mette Marie beskriver selv denne te sådan:
”Pu Erh har faktisk en thekategori for sig selv. Det er en the som er fermenteret, hvilket er en form for gæringsproces (sort te er oxideret) og nogle varianter af Pu Erh kan lagres ligesom årgangsvin og bliver
bedre af det. Men i smagen er den mørk og fyldig, og for nogle kræver den tilvænning. Blandt andet mig. Jeg var ikke vild med den første gang jeg smagte den, men nu er jeg totalt in love”.

Mette Marie fortæller også at teen er rigtig god at drikke, når du skal fordøje fed mad. Her går teen ind og hjælper.

Teen er en meget anderledes end dem man normalt kender. Den kommer fra det sydlige Kina og er den eneste te der er fermateret og ikke oxyderet, som te normalt er.  Min oplevelse af teen er først og fremmest et specielt syn, ved at man skal åbne en lille pakke, hvor der er en lille brik presset te. Duften der breder sig, da teen kommer i det varme vand, er fyldig.


Smag: ved første sip får jeg tankerne tilbage til dengang jeg var i praktik i en blomsterhandel. Parret der havde butikken var tyrkiske. Det var efterår da jeg var der og derfor lavede de te, så vi kunne holde varmen bedre. Denne te var tyrkisk te, som har meget den samme smagsnuance som denne kinesiske te. Men dog kan man stadig ikke sammenligne de to slags te. Så har man smagt den ene, så har man slet ikke smagt den anden. Smagen er meget rund og fyldig.
Alt i alt en lækker te, som jeg helt klart vil anbefale. Den skal helt klart prøves og mere end en gang.

Så tag et smut til Tante T – du har fire muligheder for at besøge dem og alle stederne kan helt klart anbefales.

Hvis du bare har lyst til at købe teen, for så at gå hjem og lave en kop te, har du to muligheder; et smut i Kødbyen eller i Torvehallerne. Har du derimod lyst til at nyde stemningen og måske nyde noget af det andet Tante T har, så er der de to saloner; Viktoriagade og Københavns Museum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar