torsdag den 19. december 2013

Tid til (hjemmelavet) te

Nogle mennesker går for tiden og har lidt ondt i halsen, og nyder dermed en kop dejlig te, til at lindre lidt på ømheden. Her kommer drømme teen og du behøver ikke at gå ud og bruge flere hundrede kroner på speciel te i en helsekost butik!


For nogle dage siden (eller er det mere), så jeg at en veninde havde lagt et billede op på Instegram, med et billed af en pose ingefærte! Jeg blev vildt inspireret og tænkte, hvor mon jeg kan købe det henne, så jeg spurgte hende selvfølgelig :) Men efterfølgende kom jeg til at tænke på, hvor svært kan det være at lave selv? Og ærligt - det er slet ikke svært.

SÅDAN GØR DU:
Tag en frisk ingefær og skær den i tynde skiver (mængden er selvfølgelig alt efter hvor meget te du ønsker - jeg skar to skiver og det var fint til én kop). Derefter hakker/skær du det fint, lige så fint, som du ville skære et hvidløg, som du skulle komme i en kødsovs. Efterfølgende er der flere muligheder for at kunne tørre ingefæren: jeg kom den lille smule jeg havde skåret i et tefilter og lagde det på den varme radiator natten over - det virker jo nu, grundet at man har varme på! Ellers kan du komme det i ovnen på et stykke bagepapir ved 50 grader i flere timer (dyrt for elregningen, men mere effektivt, hvis du skal lave meget). Til sidst kan det være at du er den lykkelige ejer af en tørremaskine/frugttørrer, som du normalt bruger til at tørre al mulig lækkert frugt med. 
Når ingefæren er tør (efter en nat på radiatoren i mit tilfælde - lige klar til en kop morgente), kom jeg ingefæren i en morter og maste det ud, for derefter at komme det i en tepose, koge vand og drikke det. Hvis du har lavet meget ingefær, som fx i ovnen, kan jeg anbefale at blende det - eller endnu bedre, hver morgen morte den portion, som du nu skal bruge til din te.

Ingefærteen smager behageligt, men krasser lidt i halsen - en super god ide, hvis du døjer med lidt hoste eller lignende. God fornøjelse :)

1 kommentar:

  1. Jeg ønsker dig en rigtig glædelig jul, glæder mig til at følge mere med i det nye år :-)
    De bedste julehilsner fra Sabrina / brineh.blogspot.dk

    SvarSlet