søndag den 21. juli 2013

Iskaffe til sommerheden




Solen bager løs og vi nyder det. Dog skal man huske at drikke rigeligt med vand i denne sommerhede. Men efter man har drukket et par glas vand, er det som om at vandet ikke smager godt længere. Jeg elsker vand og drikker meget af det, hver eneste dag, men nogle gange kan jeg godt få lyst til lidt andet. Måske er det smagen af kaffe der vækker min interesse, dog har jeg ikke ligefrem lyst til en kop varm kaffe på sådan en dag. Her tyr jeg dog til iskaffen – den sunde endda. 
De fleste iskaffe, som du kan købe rundt omkring i byen er nemlig lavet på sødmælk og er fyldt med kalorier. Så lav hellere din kaffe selv og hvis du skal ud af døren, er der mange steder der har lavet to-go kopper til hjemmebrug. Fx er der ofte nogle til salg i Netto til en god pris ellers er Bodums to-go kopper værd at bruge penge på. Jeg har en i stål fra Bodum og den er både god til kolde og varme drikke. Så om vinteren har jeg en god kop varm te eller kaffe med, på turen til studiet ellers bruger jeg den om sommeren til en god hjemmelavet iste eller iskaffe. (se evt. opskriften på hjemmelavet iste her). Bodums to-go kopper har blandt andet fået førstepladsen i Politikens "bedst i test".

                                      

DU SKAL BRUGE:

1 dl god espresso

2 dl skummetmælk

6 isterninger



Lav en god kop espresso og kom 4 isterninger i et glas. Hæld espressoen over (1 dl) og rør rundt indtil kaffen er kølet af. Tilsæt så de 2 dl skummetmælk og de resterende isterninger og kaffen er færdig. Hvis du ønsker lidt sødme kan du tilføje lidt sirup eller for den sundere version, lidt stevia.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar