torsdag den 7. marts 2013

Rugbrødsboller med lakrids

Jeg glemte helt at dele det med jer i går, hvad der havde ligget og hygget sig i mit kæleskab fra tirsdag til onsdag - nemlig dejen til rugbrødsboller med lakrids! Jeg fandt den mest lækre opskrift på boligliv.dk, men har ændret lidt i opskriften, da den var lidt for kedelig :) Men det med lakrids, skulle jo lige afprøves.

Min opskrift lød således:
2 dl creme fraiche
1 dl skummetmælk
2½ dl vand
25 g gær
1 spsk. salt
2 spsk. lakridssirup (salt)
1 håndfuld mandler
½ håndfuld cashewnødder
½ håndfuld pecannødder
1 håndfuld tørrede tranebær
1 håndfuld lyse rosiner
1 håndfuld hirseflager
1 håndfuld rugflager
1 spsk. hørfrø
1 spsk. græskarkerner
200 g groft rugmel
300 g hvedemel
lakridspulver

Kom creme fraiche, skummetmælk og vand i en skål og opløs gæren heri. Tilsæt alle ingredienserne, med undtagen for lakridspulveret, og rør dejen i ca. 10 minutter. Dejen er ret hård, så man skal enten være meget stærk selv, have en ved hånden der er meget stærk eller være den heldige ejer af en røremaskine (jeg havde valgmulighed nr. 2). Stil dejen tildækket i køleskabet til næste dag. Her væltes dejen ud på et meldrysset bord, hvorefter du drysser lakridspulver ud over dejen. Herefter skal dejen æltes godt igennem - dejen skal være let klistret.
Form dejen til ca. 12 boller (jeg fik 15 - en god størrelse bolle). Lad dem efterhæve et kvarters tid. De skal bages i 15 minutter ved 225 grader varmluft.


God fornøjelse :) Jeg skal vidst have lavet en potion mere, sådan som de forsvinder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar