søndag den 31. marts 2013

DIY: Påske-værtindegave

Der har været mange påskefrokoster siden i torsdags, så måske er det lidt sent for nogen, med denne lille gave. Dog er min første påskefrokost i dag og min sidste i morgen, så kom blot til at tænke på at skulle have en lille ting med nu. Du behøver dog ikke at give disse små æg væk, efter at du har lavet dem, du kan jo beholde dem selv og nyde synes af dem :)

Du skal bruge nogle æg - helst hvide æg - ellers kan du lave den mere dovne udgave og købe pustede æg hos Panduro Hobby. Jeg skal helt klart have købt dem pustede næste gang, for jeg kunne simpelthen ikke puste mere end to æg selv :) Derudover undgår du også det datostempel der er på æg.
Dernæst skal du bruge maling og nogle pensler. Malingen kan du købe billigt hos Søstrene Grene, jeg brugte bare akrylmaling derfra, da jeg bedst kan lide at arbejde med akrylmaling. Sidst skal du bruge en lak, så du sikrer at malingen holder bedre på æggene - tip: du kan bare bruge hårlak. 

Du kan male dine æg på alle mulige måder og ikke mindst dekorere dem med glimmer og alt muligt andet. Du kan også tage et blad, ligge det i pres i 5 minutter og så komme det ovenpå ægget. Dernæst skal du komme en nylonstrømpe over, hvorefter du kan begynde at male uden på. Så bliver ægget farvet, med undtagen for der hvor bladet er. Det giver et flot mønster og ser fint ud. 

Et lille tip til at få sat snor i dine æg, så skal du tage en tændstik eller trætandstik, knække et stykke af og binde en snor om den. Derefter komme du det ned i et af de huller, i en af enderne af ægget. Når du hiver op i snoren, sætter tandstikken sig på tværs og sidder fast inde i ægget. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar