fredag den 29. marts 2013

Morgenguf


Er der noget bedre end lune boller om morgenen, især når det er ferie? Det er nu også rart når det er boller fra frost eller fra bageren, men hvis man nu selv står og laver dem fra bunden, så ved man lidt mere hvad det er man spiser. 

Min kæreste plejer at være glad for Amo's opskrift på fødselsdagsboller, men jeg må sige at jeg ikke er så glad for helt hvide boller, så jeg tog opskriften og gjorde den lidt bedre :) De er stadig ikke helt sunde, men de er blevet lidt bedre end før. 




Du skal bruge: 

300 g. hvedemel
200 g. groft rugmel
1 dl. hirseflager
1 dl. skårne rugkerner
2½ dl. mælk
1 pk. gær
2 æg
150 g magarine
1 spsk. sukker
1 tsk. salt
1 tsk. kardemomme

1 æg til pensling og evt. rugflager at komme på toppen. 




Kog noget vand og hæld over de skårne rugkerner i en skål for sig i min. 10 minutter - så får du blødet dem op, så de ikke er nær så hårde at tygge på. 

Lun mælken op og oplør derefter gæren deri. Kom alle de resterende ingredienser i og rør rundt, også de skårne rugkerner (hæld evt. resterende vand fra dem først). Form dejen til ca. 24 boller, pensl dem og stil dem til at hæve til dobbelt størrelse. Kom dem derefter i en forvarmet ovn ved 200 grader i 10-15 min. 
De er super luftige og lækre, så de kan nydes på alle tidspunkter af døgnet - rigtig gode med en god kop te og kan endda spises uden pålæg på. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar