torsdag den 28. februar 2013

Hjemmelavet ketchup og svigermor på besøg

Vi skulle have besøg i går, af min svigermor, svigerinde og hendes kæreste. Jeg havde dog noget gruppearbejde på studiet, så jeg kunne ikke nå hjem i tide til at lave mad. Den opgave tog Niclas, men han er ikke vild med at lave mad. Han ville så lave spaghetti med kødsovs - så kedeligt, men fint nok. Dog sagde Niclas så (nok lidt i sjov) til min store overraskelse at han ville lave hjemmelavet ketchup! Min første tanke var, "hvorfor har jeg aldrig tænkt på det" og min anden tanke var "yay, hvor lækkert - ikke mindst at han gider at eksperimentere!"
Så vi google'de lidt rundt på nettet for at finde en opskrift og faldt over lidt forskellige. Den bedste var dog denne (med lidt justeringer).

Hjemmelavet ketchup:

1 finthakket løg
1 finthakket hvidløg
2 spsk jomfruoliveolie
Salt
Sort peber
3 dåser flåede tomater
½ tsk paprika
3 spsk hvidvinseddike
3-4 mørke rosiner
3 blommer i grove bidder
1 æble i grove tern

Sauter løg og hvidløg ved meget lav varme u olivenolien, med salt og peber, til løgene er klare, bløde og søde. De må ikke blive brune!
Tilsæt tomater, paprika, eddike, rosiner, blommer og æble. Bring det hele i kog. Skru så ned for varmen og lad ketchuppen simre i 30-45 min, til den er blevet tyk og dejlig.

Man kan vælge at blende ketchuppen, så den bliver fin eller lade den forblive grov. Niclas tog stavblenderen og blendede den en smule, så den ikke blev helt fin, men heller ikke var helt grov (så perfekt rustikt!). Smag ketchuppen til med eddike eller salt, alt efter hvad du synes der mangler.

Jeg må sige at den smagte ikke af ketchup, som man kender den fra Heinz eller lignende, men hvis jeg skulle vælge mellem den hjemmelavede og Heinz, så vælger jeg den hjemmelavede. Man ved hvad der er i, den er lidt grov, smager fantastisk og så er den bare meget bedre. Mums.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar